料理の余韻が満ちる。
The afterglow of cooking fills the room.
The afterglow of cooking fills the room.
EMĀRIA(エマーリア)は、料理のプロセスで取り除かれる副産物を『料理の余韻素材』として再定義し、日常で見落とされがちなヘタや皮、鰭、殻の形状や質感に着目することで、独自の食哲学を反映した視覚芸術を制作しています。
堆肥として余った食材部位を循環させる家庭で育った経験から、活用されない部分を「非可食部」や「生ゴミ」といった人間中心的に呼ぶことに疑問を抱いていました。これらを「料理の余韻素材」として絵画や彫刻に取り入れることで、食材に『食の領域を超えた美』の価値や物語を再発見することを目指しています。
代表作の「菜画/SAIGA」では、玉ねぎの皮の多層的な構造や、トマトの星形の尖った萼片をメディウムにし、生活空間に飾る実践を行っています。食品ロスが課題とされる時代において消費や意識の変化を背景に、廃棄物と美意識が交差するエリアとして『By-dishes (お皿の周辺)』を定義しています。
EMĀRIA redefines by-products removed during the cooking process as "lingering materials of cooking" and creates visual art that reflects her unique food philosophy by focusing on the shapes and textures of overlooked items such as peelings, stems, fins, and shells.
Having grown up in a household that composted leftover by-products, I began to question the human-centered labels of "inedible parts" or "kitchen waste" for unused portions. By redefining these as "lingering materials of cooking" and incorporating them into paintings and sculptures, I aim to rediscover the value and stories of "beauty beyond the realm of food" in these materials.
In her representative work "SAIGA,(菜画)" she uses the multilayered structure of onion skins and the star-shaped pointed sepals of tomatoes as mediums, practicing the display of these materials in living spaces. In an era where food waste is a significant issue, she defines the area where waste and aesthetic consciousness intersect as "By-dishes," reflecting changes in consumption and awareness.